09 dec

Hvorfor er mavesyre vigtigt for os?

iStock_000017011977SmallHvorfor er mavesyre vigtigt for os?

Rigtig mange mennesker får mavesyreneutraliseringsmedicin, fordi de lider af sure opstød, sviende og ondt i maven p.g.a. for meget mavesyre.
Men faktisk kan det forholde sig modsat, sådan at du faktisk danner for meget mavesyre mellem måltiderne, men ikke nok mavesyre til måltiderne. Det kan give rigtig mange ubalancer og symptomer for både fordøjelsen og kroppen hvis vi danner for lidt mavesyre til måltiderne.

 

Mavesyrens funktion i kroppen

Mavesyre (HCl) produceres i mavesækken og mavesyre udskilles af nogle celler i mavesækkens slimhinde. Udskillelse af mavesyre afhænger af mængden og typen af den mad, som indtages til måltidet. Mavesyre har en del vigtige roller i fordøjelsen, idet at det er katalysator for andre fordøjelsesprocesser i fordøjelseskanalen. Så hvis vi mangler mavesyre så vil fordøjelsen ikke forløbe optimalt og dette giver anledning for fordøjelsesproblemer, infektioner og ubehag fra maven.

Mavesyren sænker pH-værdien i mavesækken og dette aktiverer et enzym kaldet pepsin, der begynder at nedbryde proteiner. Når den lave pH kommer ned til tyndtarmen vil det aktivere andre enzymer som hjælper med at fordøje maden, især proteiner og fedtstoffer. Hvis dette ikke sker vil tyndtarmen komme på overarbejde og have svært ved at nedbryde proteinerne optimalt. Det efterlader os med en situation hvor vi har ufordøjede proteiner i tarmen og disse kan i værste fald forårsage fødevareintolerance, allergi og leddegigt og lignende lidelser hvor immunsystemet er aktiveret.

Mavesyren er med til at dræber bakterier, svampe og parasitter, som kommer ind med maden. Hvis vi mangler mavesyre kan det give grobund for dysbiotiske og sygdomsfremkaldende mikroorganismer i mavetarmkanalen. Den lave pH i mavesækken og i tyndtarmen sørge for at bakterier, svampe og parasitter ikke vandre op fra tyktarmen og til tyndtarmen og mavesækken. Dette kan give problemer med gæring af kulhydraterne i maden, der giver symptomer som mavesmerter og oppustethed.

Den lave pH-værdi i mavesækken sætter gang i en masse signalsystemer, der fortæller resten af fordøjelsessystemet, at der er mad på vej, så det skal gøre sig parat til at fordøje og optage. Desuden sætter den lave pH-værdi også gang i kommunikation med hjernen, hvis mæthedscenter får besked om at nu skal der ikke spises mere.

Mavesyren sørger for at vitaminer (B12, folsyre), og mineraler (jern, kobber, zink og calcium) ioniseres, så de nemmere kan optages i tyndtarmen.

Symptomer på for lidt mavesyre

  • Luft i maven, oppustethed, som om maden bliver gæret i stedet for fordøjet
  • Træthed og ubehag efter et stort og ubehag måltid, maden ligger tungt
  • Hårtab pga. manglende optagelse af B-vitaminer
  • Flossede fingernegle
  • Osteoporose pga. manglende mineraloptagelse (calcium, magnesium, zink m.m.)
  • Diarré eller forstoppelse
  • Fødevareintolerance, høfeber, allergier
  • Eksem, psoriasis, rosacea
  • Astma
  • Kvalme af vitaminpiller eller andre kosttilskud
  • B12-vitaminmangel og jernmangel
  • Tendens til candida eller overvækst af bakterier i tarmen.
  • Refluks, sviende i maven, halsbrand.
    Mavesyre skal være i mavesækken og ikke i spiserøret
  • Kronisk betændelse og autoimmunelidelser

 Årsager til lav mavesyre

  • Alder – mavesyreproduktionen daler med alderen
  • Autoimmune sygdomme – f.eks. kan der dannes antistoffer mod de celler, som medvirker i produktionen af mavesyre og B12 optagelse
  • Virus- og mavetarminfektioner med fx candida og SIBO (small intestinal bacterial overgrowth)
  • Stress, chok, traumer bremser fordøjelsen og mavesyreproduktionen
  • Overgangsalder og hormonelle ubalancer
  • Kronisk inflammation- f.eks. som følge af allergi/fødevareintolerance
  • Histaminintolerance
  • Lavt stofskifte
  • Mangel på vitaminer og mineraler, essentielle fedtsyre, aminosyrer
  • Forkert kost og overspisning
  • Syreneutraliserede medicin. Bør kun anvendes, når der helt sikkert er for meget mavesyre og kun i begrænset tid.

Det er vigtigt at finde årsagen til for lidt eller for meget mavesyre. Det kan også være at det er slimhinden i mavesækken, som er beskadiget, så der ingen beskyttelse er, hvilket kan resulter i mavesår. Det kan også være at du producer for meget mavesyre. Dette kan ofte løses med simple kostråd og livsstilsråd, som at undgå :

  • Stress
  • Forarbejdet kød, røget kød og indmad
  • Spegepølse og leverpostej
  • Junkfood, sukker og hvidt brød,
  • Fede måltider, overspisning og manglende tygning,
  • Kaffe, sort te og kulsyre
  • Alkohol og rygning,
  • Tomater, citrusfrugter og juice,
  • Chokolade, løg, hvidløg og krydret mad
  • Pebermynte (som kan få lukkemusklen til at slappe af.)
  • Kronisk betændelse i kroppen kan også for lukkemusklen til at slappe af.
  • Derudover at lade være med at spise for tæt på sengetid.

Hvordan kan du stimulere din mavesyre?

Spis citron, kiwi, ananas eller papaya før et måltid. Eller drik fx saften af citron, rødbede, solbær, tranebær i et glas vand 15 min. før et måltid. Dette stimulerer, men hjælper ikke nok, hvis der er seriøs mavesyremangel.

Æbleeddike gør maven mere sur og hjælper fordøjelsen af din mad. Tag én spsk. æbleeddike i et glas vand før et hovedmåltid.

Ascorbinsyre, C-vitaminpulver, kan røres op i vand og drikkes inden et måltid.

Brug naturligt salt i dit køkken. Mineralerne i det naturlige salt er med i mavesyreproduktionen.

Stimuler mavesyreproduktionen med fødevarer og krydderier, som rucolasalat, mælkebøtte, julesalat, peberrod, ingefær, chili, cayennepeber.

Kosttilskud, som f.eks. Bitterstein, Appital og Phytomin 5 indeholder bitterstoffer, som kan hjælpe produktionen af mavesyre og andre fordøjelsessafter.

Andet drik ikke mælk og andre kalciumrige kosttilskud og fødevarer til måltiderne. Dette er syreneutraliserende. Drik heller ikke til måltiderne, da det fortynder mavesafterne.

Man kan også prøve at tage tilskud af mavesyre i tilskudsform, ‘Betain hydrochlorid’ (HCL). Dette er også en test på om man mangler mavesyre.
HCL Betaine fås dog ikke i Danmark, men kan købes i Europa.

Man kan starte med én kapsel til hver hovedmåltider i 3 dage. Hvis du ingen reaktion får med svien og ubehag, så kan du trappe op til to kapsler til hvert hovedmåltid i 3 dage. Man bliver ved med at trappe op indtil man få en syrefornemmelse og så går man én kapsel ned og bliver her på dette antal kapsler indtil man igen får syrefornemmelser.

Sådan bliver man ved indtil man har hjulpet sin mavesyreproduktion i gang igen. Men hvis man oplever syrefornemmelser eller ubehag ved én kapsel, så bør man ikke tage dette tilskud, for så er der formentlig tilstrækkelig med mavesyre.

Man bør heller ikke tage ”Betain Hydrochlorid” hvis ens slimhinde i mavesækken er sart og beskadiget. Her skal man først hele slimhinden i mavesækken og så herefter kan man tage mavesyretilskud.

Hvis man tager antiinflammatorisk medicin: NSAID præparater, kortison m.v. bør man ikke tage mavesyretilskud i kosttilskudsform.

Kan jeg teste om jeg har for lidt mavesyre?

Man kan foretage en lavpraktisk test derhjemme. Det er ikke en videnskabelig test, men kan alligevel give en ide om man har for lidt mavesyre.

Testen tages på fastende hjerte – helst 3 morgener for at tage højde for udsving.

  • 1 tsk. natron (bikarbonat) hældes i ca. et halvt glas vand (1 dl) og drikkes.
  • Hvis der bøvses og kommer ubehag inden for 2 min. = høj mavesyre.
  • Hvis der går ca. 2-3 min. = normal mavesyre.
  • Hvis der går over 3 min. eller udeblivelse af bøvsen og ubehag = lav mavesyre.

Tiderne er vejledende.

Natron er basisk og man hælder simpelthen lidt base ned i syren i maven og ser, om der er reaktion (bøvsen/rumlen/ubehag).

Du kan opleve svien bare ved det mindste, hvis din maveslimhinde er meget irriteret eller du har mavesår. Kontakt da lægen.

Hvis du døjer med for lidt eller for meget mavesyre eller andre at de beskrevne fordøjelsesproblemer, så vil jeg meget gerne hjælpe dig med at rette op på dine ubalancer.

Du er altid velkommen til at kontakte mig på mobil 3053 5348 og du kan også skrive til mig på mail@phytokost.dk.