02 aug

Forstoppelse

Forstoppelse

Det er en ubehagelig følelse at være forstoppet. Maven føles oppustet og udspilet og man kan lide af hovedpine, træthed, ondt i maven, og smertefulde hæmorider kan forekomme. På længere sigt kan det give mere alvorlige lidelser, da den lange transittid for vores afføring i tarmen, kan påvirke vores helbred.

 

Hvis vi lider af forstoppelse og vi ikke kommer på wc min. en gang dagligt, så vil den længere transittid i tarmen gøre, at vores mad er længere tid undervejs og på den måde risikere vi, at de fibre, som vores tarmbakterier lever af, at de vil slippe op og bakterierne vil begynde at spise af proteinerne fra den bøf vi spise dagen før. Det gør at det er nogle andre stoffer bakterierne danner, end hvis der er nok fibre at spise.

 

Denne ændrede stofdannelse fra bakterierne påvirker resten af vores krop (”prutter” ændrer sig alt efter hvad bakterierne spiser), da stofskifteprodukterne bliver optaget i kroppen over tarmslimhinden. Den lange transittid i tarmen gør også, at der er flere forkerte stoffer der bliver optaget i kroppen og ikke ført ud med afføringen som de burde gøre. Derved er vores afgiftningskapacitet svært begrænset. Den ændrede stofdannelse kan øge vores chancer for at påvirke vores helbred med bl.a. hjerte- og kredsløbslidelser, forhøjet kolesterol, tyktarmskræft, depression, Parkinsons.

 

De fleste som lider af forstoppelse ved at de skal drikke nok væske, motionere, få gode toiletvaner, mindske stress og få nok søvn, samt få nok fibre, spise grønt og groft og spise Husk.

 

Andet som kan skyldes forstoppelse er:

 

– lavt stofskifte, alder og overgangsalder

– medicin og antibiotika

– neurologiske skader og svage peristaltikbevægelser (tarmbevægelser)

– fødevareintolerance især overfor mælkeprodukter

– mangel på fordøjelsesenzymer og mavesyrer

– mangel på næringsstoffer især mineraler som magnesium og kalium. Højt indtag af    kalk (calcium) og jern kan dog give forstoppelse

– mangel på de gavnlige tarmbakterier, især Bifido-bakterier og det er dem der helst skal være flest af i tyktarmen

– infektioner eller ubalance med patogene bakterier, parasitter, svampe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hvad kan du selv gøre mod forstoppelse:

 

  • Motion – daglige gåture, min. 30 minutter og gerne 5 min. gåtur efter hvert hovedmåltid
  • Drik et stort glas opvarmet vand på fastende hjerte om morgenen
  • Drik et glas vand med 2 spsk. citronsaft lige inden hovedmåltidet
  • Drik over dagen 1½ til 2 liter vand
  • Hørfrø hele eller kværnede. Hvis du kværner dem på en kaffemølle skal de spises umiddelbart efter
  • Hørfrø kan blandes hele med lige dele vand og hørfrø og lad hvile i 15 min. før de spises med evt. morgenmaden. 2- 4 spsk. dagligt. Slimstoffer i hørfrø svulmer op ved vandkontakt. Tyktarmen “fyldes op”, hvilket sætter gang i tarmbevægelserne.

Dette bruges ved kronisk forstoppelse

  • Fibertilskud f psylliumfrø / loppefrøskaller /HUSK / ½-3 spsk. havreklid i smoothien eller i grøden
  • Bukkehorn, udblødet i vand svulmer de op og fremmer peristaltikken. Derudover virker de afgiftende og stimulere galdeflowet, som fremmer fordøjelsen
  • Gode fødevarer som indeholder fibre og fodrer de gode tarmbakterier.
  • blommer
  • valnødder
  • pærer
  • bananer
  • løg
  • iblødlagte svesker

spises på tom mave morgen og aften

  • Undgå kaffe, sort te, koffein, alle mælkeprodukter – også ost, kalktilskud, jerntilskud
  • Tag et tilskud mælkesyrebakterier f.eks. Probiolax 6 fra NDS, Magnesium fra Solaray
  • Trifalla special kan være rigtig godt ved kronisk forstoppelse. Det er lavet på indiske urter, og kaldes auyrvedisk medicin. Spis to – tre tabletter hver aften inden sengetid. Tag dem med et stort glas lunkent vand. Ifølge ayurvedisk medicin må du ikke drikke kolde drikke, når der er problemer med tarmen

 

 

Opskrift på figenbrød ved forstoppelse

Figenbrød: 100 g figner, 100 g rosiner, 20 g sennepspulver el. bukkehornsfrø, 50 g hørfrø.

Det hele sættes i blød i ½ time med 1 dl vand. Hak det hele i en foodprocessor og så alle ingredienser blandes godt sammen. Af dejen former man et aflangt brød, hvoraf man efter behov skærer en skive af og spiser det. Figenbrødet opbevares i køleskab.