11 dec

D-vitamin-mangel stor konsekvens for dit helbred

D-vitamin-mangel stor konsekvens for dit helbred

Flere og flere undersøgelser peger på at mangel på D-vitamin kan have stor betydning for forskellige helbredstilstande i kroppen. Vi ved alle at D-vitaminet har betydning for at vi optager kalk (calcium) fra tarmen og at det indlejres i vores knogler.

 Men det undersøgelserne også viser er at mangel på D-vitamin også har betydning for udvikling af forskellige typer kræft, svækket immunsystem hvor virus og bakterier er indblandet, men også inflammation, som er en betændelsestilstand uden at der er bakterier tilstede.

Øget inflammation i kroppen kan påvirke vores velbefindende på flere måder, da betændelsen kan sætte sig over alt i kroppen, som fx i vores led, i tarmen, og i vores kredsløb, som kan vise sig som leddegigt, tarmsygdomme som Crohns, og hjertesvigt (hjerteinsufficiens). Men også psykiske tilstande som vinterdepression kan D-vitamin hjælpe på. Det skal dog siges at D-vitamin-mangel ikke alene kan tillægges alle disse sygdomme. Andre ting kan også spille.

Selv om du opholder dig udenfor og der er solskin, så vil din krop ikke danne D-vitamin, da solen står alt for lavet på himmelen her på disse breddegrader og på denne tid af året. Det er stor set kun i juni og juli at solen står højt nok på himlen til at ramme med sine UVB stråler på vores hud. Hvis der så er overskyet eller vi tildækker vores krop med tøj, eller vi smøre os ind i solfaktor, ja, så er der yderlig risiko for at vi ikke får fyldt vores D-vitamin depoter op i løbet af sommeren.

Vi kan også få D-vitamin fra den mad vi spiser og her finder vi de største mængder i fede fisk – torskelever (100 µg pr. 100 g), laks og ål (30 µg), ørred, helleflynder, sild (9 µg). Hvis fisken kommer fra opdræt, hvilket de fleste af de fisk vi spiser gør, så er der kun en 1/3 af værdierne i fiskene. Så derfor kan det være meget svært at få dækket vores behov for D-vitamin igennem vores kost.

Det anbefales at vi indtager 7.5 µg dagligt, men meget tyder på at endnu højre værdier vil være optimal for at beskytte mod forskellige sygdomme. Referenceniveauet for D-vitamin i blodet er 50-160 nmol/l i Danmark. Hvis du på denne side af nytår allerede ligger omkring 50 nmol/l, så vil du i løbet af vinteren og foråret nå ned under de 50 nmol/l. Andre steder i Europa har de anbefalet niveauer på 80-160 nmol/l.

For at ligge på et gennemsnitlig niveau på 75 mmol/l skal du ca. indtage 25 µg D3-vitamin. Hvis du har symptomer eller nogle af nævnte sygdomme kan du i en periode på 1-2 måneder indtage 200-250 µg for at hæve niveauet og så herefter forsætte med 25 µg i månederne mellem september og april.

Jeg oplever at flere af mine kunder kommer med generelt træthed, ømme led og muskler, dårlig restitution og har fået at vide at deres D-vitamin ligger fint, selv om det ligger på omkring 50 nmol/l. Det er ikke optimalt at niveauet ligger lige på grænsen og mange vil kunne opleve en forbedring af sine symptomer ved at ligge mellem 80 -160 nmol/l.

Dette har også vis sig på den lange bane at være livsforlængende og beskytte mod bl.a. depression, skelrose, leddegigt, tyktarmskræft, åreforkalkning, forhøjet blodtryk. Men der er også god grund til at tage det hvis man bare gerne vil styrke sit immunsystem, større velvære i muskler og led, forbedre sin energi og restitution, styrke sin glæde og overskud i denne mørke vintertid.